Wat kost zoekmachine adverteren?

Geplaatst op 13 juli 2016
sem
Er zijn twee soorten zoekresultaten in Google: de organische zoekresultaten (de linkerkant) en de advertenties. Het verbeteren van de positie in de organische zoekresultaten noem je zoekmachine optimaliseren. Zoekmachine adverteren is zorgen dat je tussen de advertenties in Google komt te staan.

Wanneer laat Google je advertentie zien?

Google AdWords is het programma waarmee je de advertenties instelt. Je geeft daar onder andere aan op welke zoekwoorden jouw advertenties getoond moeten worden. Als iemand in Google een (vergelijkbaar) zoekwoord intypt die jij hebt gekozen, dan wordt jouw advertentie getoond. Echter ben je vaak niet de enige die op die zoekwoorden getoond wilt worden. Dus Google sorteert de advertenties gebaseerd op verschillende factoren.

Budget en relevantie

Google wil haar bezoekers graag de meest relevante informatie tonen. Dus hoe relevanter de website is voor het zoekwoord waarop jouw advertentie te zien moet zijn, hoe hoger Google je plaatst. Daarnaast betaal je om de advertenties zichtbaar te maken. Je kunt instellen dat je per klik betaald (CPC – Cost Per Click) of per 1000 vertoningen (CPM – Cost Per Mille). Hoe hoger het budget, hoe vaker je wordt getoond. Maar relevantie blijft een van de belangrijkste pijlers.

Zoveel mogelijk voor zo min mogelijk?

Dus hoe meer je zorgt voor relevante pagina’s en een relevante website, hoe hoger Google je in de advertenties plaatst. Stel dat je een website hebt met hondenspeeltjes, stuur de zoekers die zoeken op ‘hondenspeeltjes’ dan niet naar een pagina met als titel ‘Hondenaccessoires’, maar maak een pagina met ‘Hondenspeeltjes’ als titel. Gebruik bijvoorbeeld ook in de tekst dat zoekwoord. Je hoeft niet voor elk specifiek woord nieuwe pagina’s te maken, maar gebruik bijvoorbeeld categorieën, zoals ‘goedkope shutters’, ‘shutters van hout’, en noem maar op. Zo kun je je advertenties en je pagina’s afstellen op de woorden waar men op zoekt.
Maar wat betaal je dan concreet?
Dat is vooraf moeilijk in te schatten. Wat het meest handig is, is om een maximaal budget in te stellen per maand. Je geeft aan wat je maximaal wilt uitgeven en Google houdt zich daar netjes aan. Vervolgens kun je gebaseerd op de behaalde statistieken en scores kijken waar de verbetermogelijkheden liggen. Moeten bijvoorbeeld advertenties verbeterd worden (omdat men er niet op klikt) of zijn de pagina’s waar je ze heen stuurt niet relevant genoeg (kwaliteitsscore). Of komt men op je website en gaan ze meteen weer weg (bouncepercentage)? Google AdWords is een heel handig programma maar je haalt er het meest uit als je goed weet wat je aan het doen bent. Want er klakkeloos geld tegenaan gooien zorgt niet dat je het gemakkelijker terug verdiend. Tactiek is hier het sleutelwoord.

Onze voordelen

  • Professioneel & persoonlijk
  • Binnen 4 uur reactie
  • Vrijblijvend en kosteloos advies
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Honderden klanten
  • Klantoordeel: 8,5