Je website geschikt voor alle apparaten

Geplaatst op 27 november 2016
responsive
Iedereen weet wat het is. Iedereen heeft er mee te maken. Of je nou particulier bent, ZZP’er, een bedrijf, wat dan ook. Je weet wat het is. Je maakt er dagelijks gebruik van. Volgens www.golow.nl zijn er in Nederland ruim 2 miljoen websites, waarvan 80.000 actieve webshops. En meer dan 40% van alle bezoeken gaat in Nederland via smartphones en tablets.

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een website die zich automatisch aanpast aan het apparaat waarmee de website wordt bekeken. En dat is handig! Want zo kan iedere bezoeker je website op de meest optimale manier bekijken. Het is vervelend als de helft van je website opeens wegvalt. Of je contactgegevens. Of dat het menu niet meer zichtbaar is.

Is jouw website responsive?

Je kunt je website op verschillende manieren op ‘responsiveness’. Een van de manieren is ouderwets verschillende apparaten verzamelen en hier je website op openen. Werkt het menu? Staat alles in beeld? Kun je alle informatie vinden? Of mis je opeens delen van je website? Natuurlijk beschik je niet altijd over allerlei apparaten om je website te testen. Daarom zijn er online tools te vinden, bijvoorbeeld: http://responsivetest.net/ Vul bovenin je URL in, druk op ‘enter’ en aan de rechterkant heb je de keuze in verschillende apparaten. Doet je website het op elk apparaat?

Hoe veel mobiele bezoeken heb je eigenlijk?

Het is handig om te weten via welke apparaten je bezoekers op je website komen. En Google Analytics houdt dat allemaal voor je bij. Dus laten we kijken hoe veel bezoekers er via een desktop, een tablet of via een mobiele telefoon je website bezoeken.
  1. Log in op Google Analytics
  2. Open je account
  3. Klik aan de linkerkant op ‘Doelgroep – Mobiel – Overzicht’
Vervolgens krijg je deze tabel te zien: Google Analytics bronnen technologie 64,52% bezoekt deze website via een vaste computer of laptop. Zij bekijken gemiddeld 2,34 pagina’s en blijven 00:02:26. Je ziet dat de bezoekerservaring via een desktop beter bevalt dan de bezoeken via een tablet. Want zij bekijken minder pagina’s (1,81 gemiddeld) en blijven maar 38 seconden. Deze website zou er goed aan doen om een en ander te verbeteren. Hoe of wat is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep, de website zelf en aanvullende statistieken, zoals de herkomstbron.

Wat kun je met die informatie?

Dit soort informatie geeft je handvatten voor het optimaliseren van je website. Is je website aan vernieuwing toe en zie je dat de mobiele bezoekers maar heel kort op je website blijven? Overweeg dan een nieuwe website die volledig responsive is opgebouwd. Met oog op de groeiende technologie en de steeds mobielere bezoekers is een responsive website onmisbaar.

Onze voordelen

  • Professioneel & persoonlijk
  • Binnen 4 uur reactie
  • Vrijblijvend en kosteloos advies
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Honderden klanten
  • Klantoordeel: 8,5