Hoe minder onduidelijkheden, hoe sneller je bezoeker contact opneemt

Geplaatst op 19 november 2016
minder-onduidelijkheden-hoger-conversie
De conversie van je website verhogen is net zo belangrijk als het krijgen van meer bezoekers. Stel dat je website 1.000 bezoekers per maand heeft en je website heeft een conversiepercentage van 2%. Dan kun je rekenen op gemiddeld 20 reacties per maand. Maar stel dat je je conversiepercentage kunt verhogen met slechts enkele aanpassingen naar 4%? Elke 50 bezoekers levert dan 1 extra conversie op. Dat is snel verdiend! Er zijn verschillende zaken van invloed op je conversiepercentage. Een van die zaken is de transparantie en de duidelijkheid van het proces/het bedrijf. Hoe minder vragen een bezoeker heeft, hoe lager de drempel is om contact op te nemen of een aankoop te doen. In dit artikel worden een aantal zaken beschreven die onduidelijkheid bij je bezoeker wegnemen.

Hoe lang duurt het voor je contact opneemt?

Bij sommige websites bestaat de conversiemogelijkheid uit het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. Een bezoeker vult sneller het formulier in wanneer hij of zij het vervolgproces kent. Dus: hoe lang duurt het voordat je contact opneemt naar aanleiding van het ingevulde formulier? Moet de bezoeker rekening houden met kosten of is het eerste contact vrijblijvend? Zit de bezoeker ergens aan vast?

Hoe lang is je levertijd?

Hoe frustrerend is het dat als je een bestelling wilt plaatsen voor kleding, je hebt je ideale outfit gevonden en je komt er bij je winkelwagen achter dat het 5-7 dagen duurt voordat je bestelling wordt geleverd? Grote kans dat je je bestelling annuleert. Je had namelijk verwacht dat je het binnen enkele dagen binnen zou hebben, dat hebben immers bijna alle webshops. Als een bezoeker het vooraf weet, is de kans op het verlaten van de winkelwagen een stuk kleiner. Wees dus duidelijk over de levertijd: zorg dat je bezoeker aan het eind niet voor een verrassing komt te staan.

Hoe veel kost de verzending?

Hetzelfde principe als hierboven: zorg dat de bezoeker vooraf weet hoeveel verzendkosten er worden gerekend. Zo komt je bezoeker achteraf niet voor verrassingen te staan en wordt de winkelwagen minder snel verlaten.

Hoe werkt het retour sturen van producten?

Als men online kleding koopt zijn ze zich bewust dat het wellicht niet past. Daarom is het belangrijk dat ze het terug kunnen sturen of kunnen ruilen. Zorg dat men de informatie over het retoursturen van producten duidelijk kan vinden. Zo hebben ze geen vragen en gaan ze sneller over tot een bestelling. Daarnaast: het is bewezen dat hoe langer de klant de tijd krijgt om een bestelling te retourneren, hoe minder snel ze het doen. Dat is ook iets om over na te denken bij je strategie voor volgend jaar ;)  

Waarom moet de bezoeker bij jou zijn en niet bij je concurrent?

Zelf weet je precies waarom de bezoeker bij jou moet zijn, maar maak je dat ook duidelijk op je website? Geef de bezoekers een handvat en toon ze jouw beste USP’s (Unique Selling Points). Vergelijk ze met de concurrent, zou jij zelf converteren op jouw website? Zorg dat deze op een prominente plek staan – bijvoorbeeld in de header – zodat de bezoeker direct kan zien dat ze bij jou op de goede plek zijn. Een bezoeker oordeelt vaak binnen 2 seconden of ze op je website blijven of niet. Een goede reden om je USP’s in beeld te brengen.

Wat doe je precies?

Jij weet zelf heel goed wat je organisatie voor een bezoeker kan betekenen, maar soms komt het voor dat iemand op jouw website komt maar niet precies weet wat je doet. Daarom is het belangrijk om een tagline op je website te plaatsen. Een tagline is een zin – onder bijvoorbeeld het logo – die je bezoeker laat zien wat je precies doet. Een goed voorbeeld is de tagline van een van onze klanten, Kussens.nu: “kussens op maat”. Want de bedrijfsnaam/URL zegt zelf niet voldoende over wat het bedrijf voor de bezoeker kan doen.

Wat zeggen eerdere klanten?

Niets is zo belangrijk als betrouwbaarheid. En wie geloof jij eerder? Iemand die zegt dat zijn bedrijf goed werk levert of iemand anders die zegt dat datzelfde bedrijf goed werk levert?  Die laatste toch? Precies. En met jou heel veel andere mensen. De beoordelingen van andere mensen zijn voor jouw websitebezoeker heel belangrijk. Sterker nog: het is zelfs betrouwbaarder als je af en toe een slechte recensie ertussen hebt zitten en er op een goede – en zichtbare – manier op reageert. Geen enkele reden om niet te beginnen met het verzamelen van beoordelingen.

Ben je wel een ‘echt’ bedrijf?

Er zijn veel verhalen te lezen over malafide bedrijven. Online kan iedereen een ander gezicht aannemen. Zorg daarom dat je overkomt als een ‘echt’ bedrijf. Doe dit door je adresgegevens een duidelijke plek te geven (bijvoorbeeld in de footer), je bedrijfsgegevens te plaatsen en bijvoorbeeld een kaart van Google Maps te tonen. Ook een ‘over ons’ of ‘teampagina’ geeft de bezoeker een duidelijk beeld van de organisatie achter het bedrijf.

Werk aan de winkel!

Dus wil jij naast nieuwe bezoekers via online marketing ook meer uit je bestaande bezoekers halen? Controleer je website of webshop dan eens op bovenstaande punten.

Onze voordelen

  • Professioneel & persoonlijk
  • Binnen 4 uur reactie
  • Vrijblijvend en kosteloos advies
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Honderden klanten
  • Klantoordeel: 8,5