Een doelgroep-ingang, wel of niet doen?

Geplaatst op 29 maart 2016
audience
Een doelgroep-ingang is een homepage waarop de bezoeker moet kiezen bij welke doelgroep hij hoort. Een duidelijke scheiding die je vaak ziet is consument-bedrijf. Voorbeeld van het FNRS: doelgroep-ingang

De voordelen van een doelgroep-ingang

  • De bezoeker vindt alleen relevante informatie en wordt niet 'lastig gevallen' met informatie waar hij niets aan heeft.
  • Het is gebruiksvriendelijk, tenzij de bezoeker niet in één keer weet tot welke doelgroep hij behoort.

De nadelen van een doelgroep-ingang

  • Weinig content op de homepage zorgt voor een minder goede vindbaarheid in Google.
  • Weinig content op de homepage dwingt de bezoekers tot nadenken dus het is belangrijk dat ze intuïtief en snel kunnen kiezen. Hoe minder de bezoeker na hoeft te denken, hoe beter het is (dat geldt sowieso voor de gehele beleving op de website).
  • Bezoekers denken in onderwerpen en taken en daardoor kan het voorkomen dat ze zichzelf niet tot een doelgroep kunnen rekenen.
  • Het gevaar bestaat dat er dubbele inhoud op je website ontstaat. Wanneer stukken exact hetzelfde zijn kan het voorkomen dat Google de betreffende pagina (dus niet de hele website) niet meer in de zoekresultaten toont. Dat is zonde van je vindbaarheid.
Dus...
Het gebruik van doelgroep-ingangen is gunstig wanneer je doelgroepen heel specifiek te benoemen zijn. Je biedt de bezoeker alleen relevante content wat de gebruikservaring en het vertrouwen in jouw organisatie vergroot. De nadelen zijn allemaal te omzeilen wanneer je er goed over nadenkt. Zorg bijvoorbeeld dat er in ieder geval content op je homepage staat (en niet zoals bovenstaand voorbeeld). Plaats daar algemene blogartikelen, nieuwsitems, samengevatte content van je website, links naar social media, noem het maar op. Een prima voorbeeld: abn-amro

Onze voordelen

  • Professioneel & persoonlijk
  • Binnen 4 uur reactie
  • Vrijblijvend en kosteloos advies
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Honderden klanten
  • Klantoordeel: 8,5