8 tips voor een goede meta description

Geplaatst op 30 oktober 2015
description
De meta description is de tekst die de bezoeker in Google ziet staan onder elk zoekresultaat. Deze tekst is vaak het eerste contact wat je potentiële bezoeker met je website heeft. Aan de hand van 156 tekens moet je de bezoeker zien te overtuigen om jouw website te bezoeken. En dat ten opzichte van 9 andere concurrenten op dezelfde pagina. En dat is slechts 1 pagina met zoekresultaten. De meta description is daarom vaak een ondergewaardeerd onderdeel van zoekmachine optimalisatie. In dit blog beschrijf ik tips die zorgen dat bezoekers eerder op jouw website klikken dankzij de meta description.

1.    Zorg dat de tekst binnen de tekens past

Een meta description mag in Google 156 tekens bevatten, inclusief spaties. Wanneer het er meer zijn, breekt Google je tekstje af op een – altijd – ongunstige plek. Zorg daarom dat je niet meer dan 156 tekens gebruikt zodat je zelf de controle hebt over wat er wordt getoond.

2.    Kijk wat je concurrenten doen

Je kunt natuurlijk gelijk zelf een tekst neer knallen, maar bekijk eerst eens wat je concurrenten doen. Spelen zij in op prijzen, op voordelen of misschien op een andere factor? Zorg dat jij opvalt tussen de resultaten van je concurrenten.

3.    Zoek naar jouw ‘belangrijkste’ factor

Stel dat alle concurrenten spelen met prijzen en jij hebt de laagste prijs, dan ben je gek als je daar niet mee pronkt. Maar als je prijs bijvoorbeeld hoger is dan je concurrenten, dan moet je iets bedenken wat voor de zoekers ook interessant is om te bezoeken. Heb je bijvoorbeeld een levertijd van slechts 1 dag, of ben je de beste in je vak? Gebruik dit dan in je meta description.
4.    Sluit af met een actie
Je hebt een doel voor je bezoeker in je achterhoofd. Zorg dat dit doel ook in hun achterhoofd terecht komt door in de meta description aan te geven wat je van je bezoeker verwacht, bijvoorbeeld: “Vraag nu een gratis offerte aan!” of “Bestel direct in onze webshop!”
5.    Gebruik geen onwaarheden
Stel, je concurrenten zijn allemaal goedkoper. Ga dan niet met prijzen stunten in de meta description als je in het echt hele andere prijzen hanteert. De bezoekers die je krijgt zijn dan op zoek naar de laagste prijs en die vinden dat niet bij jou, waardoor jouw website niet aan hun behoefte voldoet. Zij zullen zorgen voor slechte bezoekersstatistieken zoals een korte bezoekduur en een hoog bouncepercentage, die de resultaten van je gehele website zullen beïnvloeden. Daarnaast is het niet oprecht naar je bezoekers.
6.    Zorg dat de tekst leesbaar is
Opsommingen, rare tekens en andere gekkigheden maken je meta description rommelig. Zorg dat je meta description goed leesbaar is en overtuig je bezoeker daarmee om je website te bezoeken.
7.    Uniek voor iedere belangrijke pagina
Zorg dat elke pagina een unieke meta description heeft. Natuurlijk is het niet erg als ze op elkaar lijken, maar door een meta description te maken die bij een unieke pagina past, zorg je voor relevante bezoekers. En hoe relevanter je bezoeker, hoe eerder ze klant van je worden.
8.    Pas de meta description aan aan de informatie die de zoeker nodig heeft
Stel dat een zoeker op zoek is naar een specifiek product en hierop zoekt in Google, zoals een merknaam met productcode ‘goedkoopste iPad mini 3g’. Dan hoef je de bezoeker niet meer te overtuigen over hoe goed dit product is, dat weten ze namelijk al. Ze zijn dan op zoek naar een webshop die dit het goedkoopst of het beste aanbiedt. Geef daarom bij een specifiek product aan wat de voordelen van je webshop zijn. Sommige webshops plaatsen in de meta description van een specifiek product de productspecificaties. Maar zou jij op zoek zijn naar specificaties van iets als je al weet dat je dat wilt hebben?

Onze voordelen

  • Professioneel & persoonlijk
  • Binnen 4 uur reactie
  • Vrijblijvend en kosteloos advies
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Honderden klanten
  • Klantoordeel: 8,5